Druhy kontejnerů

 

Běžné druhy lodních ISO kontejnerů

 

20´ General Purpose

Standardní lodní kontejner velikosti 20´ je oblíbený díky své snadné manévrovatelnosti a nízké hmotnosti.

20´ kontejner je o něco levnější než kontejner velikosti 40´, avšak jeho cena je podstatně vyšší než poloviční ve srovnání s cenou 40´ kontejneru, dokonce se jí blíží, tedy cena za m2 je podstatně vyšší. Proto většina uživatelů volí kontejner velikosti 40´.

 

20´ General Purpose High Cube

Lodní kontejner podobný standardnímu kontejneru velikosti 20´, avšak se zvýšenou výškou o 12″ (30 cm).

 

20´ Refrigerated

Chlazený přepravní 20´ lodní kontejner je podobný běžnému 20´ kontejneru s přidanou výhodou tepelné izolace.

 

40´ General Purpose

Nejčastější lodní kontejner z hlediska zámořské dopravy.

 

40´ General Purpose High Cube

Lodní kontejner podobný standardnímu kontejneru velikosti 40´, avšak se zvýšenou výškou o 12″ (30 cm).

Je dostatečně velký, aby uspokojil potřeby většiny uživatelů. Z důvodu optimálního poměru ceny a kubatury je nejčastějším kontejnerem pro všeobecné použití.

 

40´ Refrigerated

U 40´ chlazeného nebo chladícího lodního kontejneru lze získat výhody kontejneru 40´ a vestavěné izolace. Většinou však kontejner obsahuje průmyslovou chladicí jednotku, které je třeba se zbavit a zazáplatovat otvory pro cirkulaci chladicího média a nasávání + výdechů vzduchu.

 

40´ Refrigerated High Cube

Tento lodní kontejner kombinuje výhody 40´ kontejneru, vestavěné izolace a zvýšené výšky, kdy jeho vnitřní světlost přesahuje 2,5 metru.

 

45´ General Purpose High Cube

Tento lodní kontejner je mírně odlišný od všech výše jmenovaných. Konstrukčně je totiž řešen jako 40´ s prodlouženími na obou koncích o 2,5´ (cca 0,75 m). To umožňuje stohování společně se 40´ kontejnery. Většina 45´ kontejnerů je High Cube, tedy se zvýšenou výškou o 12″ (30 cm).

 

Méně běžné kontejnery

 

48´ General Purpose High Cube

Je nejen delší, ale i širší než výše uvedené standardní lodní kontejnery. Šířka je zvětšena o 6″ (15 cm).
Většina 48´ kontejnerů je v provedení High Cube, tedy zvýšené o 12″ (30 cm). Konstrukčně je řešen podobně jako kontejner 45´, tedy má základní konstrukci jako 40´ kontejner + prodloužení na obou koncích, tentokráte o 4´ (1,2 m). To umožňuje stohování společně se 40´ kontejnery.

 

53´ General Purpose High Cube

Největší sériově vyráběný lodní kontejner, se kterým se lze setkat. Stejně jako 48´ kontejner je také o 6″ širší než 40´ kontejner. Tak jako 48´ kontejner má konstrukci 40´ kontejneru + prodloužení na obou koncích, tentokráte o 6,5´ (cca 2 m). 53´ kontejnery se téměř vždy vyskytují v provedení High Cube, tedy zvýšené o 12″ (30 cm). Vzhledem k tomu, že se jedná o okrajový rozměr, bývá cenově efektivnější nákup několika menších kontejnerů než jednoho kontejneru 53´GP HC.

 

40´ General Purpose Pallet Wide High Cube

Je jen o něco širší – cca 2″ (5 cm) – než lodní kontejner s běžnou šířkou, nikoli však tak široký jako 48´ a 53´ kontejner. Extra šířka vyhovuje nákladům na „europaletách“.

 

Řídce se vyskytující velikosti lodních kontejnerů:

Různé délky kontejnerů typu Pallet Wide, jako například 20´ a 45´ Pallet Wide.

Kontejnery poloviční výšky než běžné kontejnery, a to v různých délkách.

Tzv. „Super High Cube“ kontejnery jsou o 2´ (60 cm) vyšší než běžné kontejnery a o 1´(30 cm) vyšší než kontejnery typu „High Cube“, a to v různých délkách a šířkách.

Nižší kontejnery – 8´ místo standardních 8´6″.

Krátké kontejnery, používané v rámci NATO – 5´ (tzv. „Quadcon“, neboť se skládají po 4 ks do TEU), 6´5.5″ (tzv. „Tricon“, neboť se skládají po 4 ks do TEU), 10´(tzv. „Bicon“, neboť se skládají po 2 ks do TEU)

 

Řídce se vyskytující typy kontejnerů:

 

Open Top

Kontejner nemá pevnou střechu, čímž náklad může mírně vyčnívat nad úroveň jeho výšky. Otevřený kontejner také umožňuje snadnější nakládání určitých druhů nákladu.

 

Removable Top

Kontejner má pevnou kovovou střechu podobnou standardnímu kontejneru, kterou je však možné odstranit při nakládání těžkých nebo nadměrných nákladů, které se snáze vkládají svisle přes střechu.

 

Double-Ended (Tunnel)

Kontejner má, na rozdíl od běžného kontejneru, vrata na obou koncích a je tedy průchozí.

 

Side opening

Kontejner má dvoje dvoukřídlá vrata, umožňující plný boční přístup.

 

Tank

Kontejner je určený pro přepravu tekutých nákladů. Většinou má válcový tvar nádrže a kvádrový tvar vnější konstrukce.

 

Dry bulk

Kontejner podobného vzhledu jako GP kontejner, ale vzhledem k tomu, že je určen pro přepravu sypkých nákladů, je opatřen násypkami ve své horní části a výsypkami v dolní části.

 

Insulated

Kontejner je opatřený tepelnou izolací podobně jako kontejner chladicí, avšak není vybaven chladicím zařízením.

 

Flat Back

 

Flat Rack